5 kroków do lepszej organizacji

20:59




Praca nauczyciela jest dość wymagającą pracą. Oczywiście, miejsce widzenia zależy od punktu siedzenia. Z doświadczenia wiem, że nasza grupa zawodowa tonie w kserówkach, kartach pracy, różnych przydasiach, naklejkach, gadżetach. Kiedy podjęłam się realizacji dodatkowych pozaetatowych projektów, ucząc przy tym około 150 dzieci j. angielskiego, będąc wychowawcą 24 osobowej grupy przedszkolnej powiedziałam sobie dość. Zamiast wydajnym pracownikiem i szczęśliwą osobą, stałam się wiecznie zmęczonym zombie, z całą toną pracy, na każdego smsa o treści kawa? kino? rower? odpowiadałam pracuję. Dziś chcę pokazać Ci moje sposoby na lepszą organizację pracy i życia zawodowego.

Samodyscyplina

Posprzątaj swoje miejsce pracy. Posegreguj pomoce dydaktyczne, znajdź dobry i wygodny dla siebie system ich przechowywania. Tutaj znajdziesz mój: Jak przechowywać pomoce dydaktyczne. Co do tego ma samodyscyplina? A no dokładniej to, że odkładanie każdej rzeczy na miejsce wymaga (no dobra, przynajmniej  u mnie) ogromnej samodyscypliny. 

Rezygnacja

Zrezygnuj z ciągnących Cię w dół zobowiązań. Z takich, bez których finansowo sobie poradzisz i takich, które nie sprawiają Ci radości. Jeśli są jakieś projekty, które wiążą się z większym zastrzykiem gotówki, ale na myśl o ich realizacji przewraca Ci się w żołądku - poszukaj innych, z podobnym zarobkiem, a w przyszłości - nie przyjmuj takich propozycji. Wolne wieczory czy weekendy nie oznaczały u mnie odpoczynku - wciąż zastanawiałam się ile mam jeszcze do zrobienia, czy mogę to jakoś odwlec. Czułam się, jak gdybym miała nad głową ciężki głaz. Nie zajmowałam się ani tym projektem, ani niczym innym. 

Rytm dnia

Ustal własny rytm dnia. Nie mam na myśli całego dnia od godziny 7.30 do 22.30 :) A jakąś jego część. Moje poranki wyglądają tak samo, bo wstaję półtorej godziny przed pracą. Przez godzinkę się ogarniam, pół mam na dojazd. Po powrocie z pracy unikam rozleniwienia - jem obiad i od razu biorę się za zmywanie naczyń, by nie zalegać na kanapie i nie prosić się o drzemkę:). Jeśli przystępuję od razu do jakichś czynności, rozbudzam organizm i otrzymuję od niego solidną dawkę energii. Moim poobiednim energetyzerem jest właśnie zmywanie naczyń.

Ustal limit

No cóż, to jest jeden z trudniejszych punktów... Ile razy było tak, że kupiłaś/eś coś podwójnie, bo zapomniałaś/eś, że już taki gadżet masz? Ile razy przydasie wysypywały się z szafy, z pudła, z garderoby, piwnicy...? Ja ustaliłam limit. Kupuję tylko uniwersalne gadżety, które wykorzystam przy kilku tematach: wskaźniki, packi itp. A jeśli chodzi o nasze ukochane przydasie - limit to jedno pudło. Staram się też nie gromadzić takich rzeczy, które są łatwo dostępne, szybkie do uzbierania większej ilości (jak np. rolki, kubeczki po jogurtach). Proszę o ich zbieranie rodziców dzieci :)

Zapisuj i planuj





Trudną sztukę korzystania z kalendarza opanowałam dopiero w tym roku, kiedy dostałam od przyjaciółki zwykły kalendarz w pięknej, ręcznie szytej okładce. Czemu trudna sztuka? Pomyśl sam/a ile razy rozpoczynałeś zapisywanie kalendarza, plannera czy notatnika z początkiem roku, a po miesiącu, dwóch szedł on w kąt? :)
Zapisuj dosłownie wszystko - wizytę u dentysty, zajęcia dodatkowe dzieci, rady pedagogiczne, ciekawe szkolenia, webinary, wydarzenia, spotkania. Często zdarzało mi się umówić z dwiema osobami na ten sam termin, zapisać się na dwa szkolenia jednego dnia, bo po prostu nie pamiętałam, co, gdzie i z kim... teraz już nie mam tego problemu. 
Ważnym aspektem w planowaniu jest dobór odpowiedniego kalendarza. Mój obecny ma bardzo dużo miejsca do pisania, ale brakuje mi w nim kilku cech: kalendarza miesięcznego, czy chociażby tygodniowego. Na szczęście z pomocą przyszła mi grupa wydawnicza Semantika (wydawcy Inspiracji Nauczanki i Get Creative!), która zaprezentowała mi dwa super plannery: Niezbędnik Nauczanki i Get creative! every day. Niezbędnik przeznaczony jest dla nauczycieli klas 0-3, a GC every day dla nauczycieli języka angielskiego. Zawierają miesięczne rozkłady zajęć, inspiracje do zajęć, podpowiedzi, co warto robić ze swoją grupą/klasą oraz organizację klasy. Dodatkowo zarówno okładki, jak i kilka stron to kolorowanki antystresowe! To, co podoba mi się w nich to forma - grube plannery na kółkach z plastikową okładką.


[KONKURS]

Razem z Grupą Wydawniczą Semantika przygotowałam dla Was konkurs, w którym można wygrać niesamowity planner Get Creative every day! Aby wziąć udział w konkursie wyślij na adres kontakt.maleduze@gmail.com swoją odpowiedź na pytanie Jakie są Twoje sposoby na bycie zorganizowaną/ym? Najbardziej ciekawa odpowiedź zostanie nagrodzona :)

Regulamin konkursu:

1. Konkurs trwa od 16.07. do 30.07. do godziny 18.00

2. Sponsorem nagrody jest Grupa Wydawnicza Semantika

3. Udział w konkursie jest dobrowolny i bezpłatny

4. Zgłoszeniem do konkursu jest wysłanie odpowiedzi na pytanie "Jakie są Twoje sposoby na bycie zorganizowanym?" na adres kontakt.maleduze@gmail.com
5. Ogłoszenie wyników nastąpi nie później, niż 31.07. na fanpage Małe Duże na facebooku.

6. Zwycięzca zostanie wyłoniony poprzez wybranie najciekawszej moim zdaniem (autorki bloga) odpowiedzi.



Good luck!
Monika



Może spodoba Ci się!

1 komentarze